A nagy mennyiségű betonacél kiszállítása az építkezések egyik kritikus pontja. Ha nem tervezzük meg alaposan a logisztikát, az nemcsak költségnövekedést, de komoly csúszásokat is okozhat a projektben. Az alábbiakban végigvesszük, mire érdemes figyelni, ha több tonna betonacélt kell a helyszínre juttatni.
Szállítási feltételek és járműtípusok
A betonacél szállításához jellemzően nyitott platós teherautókat vagy pótkocsis szerelvényeket használnak, általában 24 t körüli rakománykapacitással. A betonacél hosszú rudakban vagy kötegekben érkezik, ezért fontos, hogy a jármű alkalmas legyen a fogadására (megfelelő platóhossz).
A rakomány lerakását jellemzően helyszíni daruval, targoncával vagy daruzható járműről végzik. Szállítás előtt érdemes egyeztetni a fuvarozóval a jármű méreteit, a le- és felrakodás módját, valamint azt, hogy szükség lesz-e darura vagy targonca biztosítására a helyszínen. Ha az útvonalon szűk keresztmetszetek vagy engedélyköteles szakaszok vannak, azt is előre tisztázni kell.
Fontos, hogy a jármű hossza és szélessége megfeleljen a helyszíni közlekedési adottságoknak. Túl hosszú vagy széles teherautó esetén előfordulhat, hogy nem fér be az építkezéshez vezető úton, vagy külön engedély szükséges a közlekedéshez.

A rakodási helyszín előkészítése
A betonacél helyszínre érkezése előtt a kivitelezőnek gondoskodnia kell a megfelelő rakodási felületről. Ez általában egy sík, stabil és nagy teherbírású talaj, amely elbírja a teherautó és a rakomány súlyát. Ha a talaj puha, sáros vagy egyenetlen, előfordulhat, hogy a jármű beragad, vagy a rakomány nem biztonságosan helyezhető el. Ilyen esetekben előzetes talajerősítésre vagy ideiglenes rakodóplatformra lehet szükség.
A rakodási területen érdemes biztosítani a megfelelő mozgásteret a daruzás vagy targoncázás számára. Ha a betonacélt nem közvetlenül a helyére rakják le, gondoskodni kell a szállítás utáni mozgatás eszközeiről, például darukról, targoncaútvonalakról, vagy gördíthető görgőkről.
Idő- és költségtényezők
A nagy tömegű betonacél kiszállítása időigényes lehet, ezért érdemes előre tervezni az ütemezést. A szállítási idő függ a rakomány mennyiségétől, a járművek számától, az útviszonyoktól és a helyszíni rakodási lehetőségektől. Gyakori hiba, hogy az ütemezést nem a teljes logisztikai lánc figyelembevételével állítják össze, így a munkások a helyszínen várakoznak a betonacélra, ami idő- és pénzkiesést jelent.

Költség szempontjából a szállítási díj mellett a rakodás, daruzás és esetleges helyszíni kiegészítő eszközök bérlése is jelentős tétel lehet. Érdemes előre kalkulálni a rakomány mennyiségét és a szükséges fuvarok számát, hogy ne érjen meglepetés a kivitelezés közben.
Biztonsági szempontok
A nagy tömegű betonacél mozgatása nemcsak logisztikai, hanem biztonsági kihívás is. A rakomány stabil rögzítése a teherautón elengedhetetlen, hogy a szállítás közben ne mozduljon el. A lerakás során pedig mindig meg kell bizonyosodni róla, hogy senki nem tartózkodik a rakomány útjában, és a daruzás megfelelően képzett személyzet felügyelete mellett történjen.
A nagy mennyiségű betonacél szállításnál a siker kulcsa a gondos előkészítés: megfelelő jármű kiválasztása, stabil rakodási helyszín kialakítása, idő- és költségtervezés, valamint a biztonsági előírások betartása. Ha ezeket a tényezőket figyelembe veszi a kivitelező, a szállítás gördülékeny lesz, és a kivitelezés határidőre elkészül.
Ne feledje: a logisztika előre tervezett szervezése nem csak időt, de pénzt is spórol, és csökkenti a balesetek kockázatát. A nagy tömegű betonacél szállítását érdemes profikra bízni.
Jó, ha tudja, hogy az általában használt 24 t teherbírású kamionokon kívül lehetőség van 1 t teherbírású teherautóval és 5 t teherbírású KCR-es (darus) teherautóval történő kiszállításra is, ezt mindenképpen egyeztetni kell szállítás előtt! Amennyiben további kérdései lennének vagy betonacél gyártásra van szüksége, forduljon hozzánk bizalommal a megadott elérhetőségeinken!